Erektilná dysfunkcia a psychika?

30.11.2022

Psychika sa môže niekedy prejaviť aj v posteli. Sexuálna časť nášho života je našou súčasťou a je sexuálne potreby patria medzi jedny zo základných fyziologických potrieb. Ale čo sa deje, ak to zrazu v posteli nefunguje?

Čo je zdravá prvá reakcia, keď sa problém s erekciou prvýkrát vyskytne? A ako sa s tým dá v danej chvíli pracovať?

Definovať zdravú prvú erekciu po zlyhaní je veľmi individuálne. Sexuálne problémy sú častým a zároveň mnohofaktorovým procesom. Z pohľadu psychológie vnímame túto tému ako stav, kedy sú niektoré sexuálne problémy často spôsobené disociáciou, čiže akoby odpojením sa od vlastného tela alebo reality. Prežívame vtedy stav, kedy nevieme zastaviť naše myšlienky alebo nie sme schopnými cítiť telesné pocity. Odporúčanými technikami sú uvoľňovacie cvičenia alebo tzv. mindfulness (všímanosť). Praktizujte tzv. uzemňovacie cvičenia, ktoré podporujú zvýšené využívanie zmyslov a to najmä počas predohry a vytvorenia nálady. Pravidelná spätná väzba partnera/partnerky taktiež pomáha znižovať napätie. A teda komunikácia môže byť príležitosťou k tomu, ako lepšie porozumieť potrebám druhej strany.

Čo by mali robiť partner alebo partnerka, ktorí sú svedkom "zlyhania"? Vieme nejako pomôcť? Alebo čo je správnou reakciou?

Kľúčové je uvedomiť si, že partner/partnerka nie sú ako bankomat, ktorý je nonstop pripravený na vydávanie alebo vkladanie bankoviek 24/7 a to v akomkoľvek počasí. K zlyhaniu môže dochádzať z viacerých dôvodov, ktoré sú spojené s úplne bežným životom. Zlyhanie býva často ovplyvnené únavou, alkoholom, zvýšenou citlivosťou na niektoré podnety, strachom z tehotenstva, nechuťou, hádkou, či tlakom na výkon alebo iba jednoducho nedostatkom času. Zlyhanie neznamená, že partner/partnerka nepociťuje dostatočnú túžbu či náklonnosť a teda nie je prejavom odmietnutia druhej osoby. A teda na oboch stranách môže dôjsť k zraneniu, ktoré by si mali partneri vzájomne komunikovať a prejaviť pochopenie.

V prípade, že je dysfunkcia spôsobená psychikou, dá sa ju vyliečiť aj bez terapie? Stačí obmedziť pornografiu alebo znížiť počet sexuálnych alebo stresových stimulov v živote človeka?

Pornografia môže výrazne ovplyvniť zlyhanie najmä na kognitívnej a neuropsychickej úrovni. Častým a dlhodobým využívaním pornografického obsahu na uspokojovanie potrieb učíme náš mozog k zmene vizuálnej tolerancie partnera/partnerky a práve preto sa môže zdať druhá polovička menej atraktívna. Vďaka častému uspokojovaniu pri pornografii podporujeme tvorbu dopamínu bez akejkoľvek námahy, čím sa znižuje úroveň subjektívne prežívanej spokojnosti a šťastia. Výskumy hovoria o tom, že dysfukcia sa spája s narastajúcim vekom, kardiovaskulárnymi ochoreniami, cukrovkou, alkoholom, fajčením, nedostatkom fyzického cvičenia či aterosklerózou alebo zvýšenou úrovňou cholesterolu. A teda zdravý životný štýl je rozhodne jedným z dôležitých preventívnych faktorov, rovnako ako dostatok vitamínu D a psychická rovnováha. Mnoho faktorov sa týka vôľových schopností človeka a teda ak zapracujeme na týchto elementoch a rovnako na podpore vzájomného porozumenia a vnímania seba, je možné dôjsť k úspechu. Napriek tomu je vhodné pracovať aj s odborníkom a využiť jeho širšie a hlbšie znalosti a skúsenosti s danou oblasťou. Psychológ dokáže často klientovi pomôcť vidieť problém z inej perspektívy, čo mu často pomáha rýchlejšie pochopiť a zlepšiť jeho stav.

Ako sa dá s erektilnou dysfunkciou pracovať po psychickej stránke tak, aby neobmedzovala sexuálny život?

Odporúčam podporovať predstavivosť a kreativitu. Tieto dve veci idú ruka v ruke s terapeutickým procesom a spoznávaním zdrojov psychických ťažkostí. Aktívna imaginácia, relaxačné, dychové či bioenergetické cvičenia nám pomáhajú sústrediť sa na vlastné zmysly a podporujú všímavosť. Vďaka spoznávaniu zlyhaní sa dokážeme sústrediť na tvorbu nových zdravých obrazov a zdravého vzťahu k sebe samému i vlastnému telu.