Flow-experience alebo ako byť šťastným?

16.11.2016

Nedávno som sa stala účastníkom výskum o šťastí. A tak som sa zamýšľala, čo je to vlastne šťastie a v akých chvíľach ho prežívam. A ako šťastie podporujem?

Vnímam šťastie ako emóciu. Šťastie prežívam zväčša "tu a teraz" (alebo "hapiness now"), nedá sa prenášať a je podnecované aktivitami, ktoré vo mne vyvolávajú pocit spokojnosti s prítomnosťou. Často sa takéto momenty nazývajú aj JOY-EXPERIENCE alebo zážitky radosti. Trvajú krátkodobo, avšak vďaka nim som sa dokázala naučiť riadiť aj dlhodobé uvoľňovanie dopamínu (chemická látka, ktorá sa v mozgu uvoľňuje pri príjemných aktivitách) a vnímať FLOW-EXPERIENCE alebo zážitky dlhodobej vnútornej spokojnosti. Môj úspech v jednej činnosti vo mne začal podnecovať chuť do ďalšej a tým sa stávala moja motivácia dlhodobejšia.

Spomínam si, keď som po prvý raz vkročila do telocvične. Všetky tie stroje a ľudia vo mne vyvolávali strach. Bolo to pre mňa neznáme prostredie, v ktorom som sa stretla s neznámym človekom, ktorý mal byť môj tréner. Jediným mojím cieľom bolo schudnúť. Cesta ma nezaujímala. Dajte mi liek a ja ho začnem užívať, aby som sa vyliečila z obezity. Žiaľ, zistila som, že takto to nefunguje. Uvedomila som si, že ak chcem byť šťastná a spokojná sama so sebou, musím vyjsť zo zóny môjho osobného komfortu.

Začala som sa snažiť obmedzovať môj strach. Spočiatku som najradšej stála v rohu miestnosti, aby som nevzbudzovala pozornosť. Vnútorne som si vravela: "Kto by sa predsa chcel pozerať na ženu s nadváhou?" Môj tréner mi začal ukazovať cestu a snažil sa pomáhať mi posúvať moju zónu obmedzení vďaka podpore. A robí to dodnes.

Moja zóna komfortu sa postupne značne zmenila. Môj mozog ma prestal obmedzovať. Už nechcem stáť v rohu telocvične. Baví ma prichádzať do neznámeho prostredia a testovať moje schopnosti, rozprávať sa s cudzími ľuďmi, sledovať reakcie môjho okolia a byť sledovaná okolím.

Samozrejme, moje mentálne obmedzenia existujú dodnes, avšak som odvážnejšia k ich narúšaniu a zdolávaniu výziev. Nielen mentálnym a inteligenčným spôsobom. V tých som vždy vynikala, pretože som ako dieťa moje pocity menejcennosti pretransformovala do snahy byť dokonalá a vyčnievať z radu mojim mozgom a inteligenciou. Avšak moju vnútornú agresivitu a hnev na ľudí som dokázala potlačiť až vtedy, keď som začala prekonávať aj moje telesné obmedzenia.

Telo ma naučilo, že nie je dôležitý vždy cieľ, ale radosť z činností a aktivít, ktoré k cieľu vedú. Začala som počas tréningov preživať FLOW-EXPERIENCE, a teda zážitky absolútneho uspokojenia pri plnení výsledkov so zapojením mojich schopností a zručností. Tento princíp som sa postupne naučila používať aj v mojom bežnom a pracovnom živote.

Môj prvý väčší telesný FLOW zážitok som prežila na bežiacom páse, kedy som odkráčala mojich prvých 5 kilometrov. Áno, skutočne som ich IBA odkráčala. Postupne som sa tešila z každého zlepšenia pri každom tréningu a naučila som sa povzbudzovať sa pri každom výkone a radovať sa aj z drobných pokrokov.

A aký bol môj dnešný FLOW zážitok? Moje prvé zdvihy na hrazde. Uvedomila som si, že dokážem zdvihnúť moje telo. Prežívala som obrovskú radosť, chuť objať každého jedného človeka v telocvični a zakričať nahlas, že som to dokázala.

Moje odporúčanie: Nauč sa radovať aj z drobných vecí a pokrokov. Každý z nás má ciele a Ty si musíš užiť aj cestu k nim. Eviduj si svoje úspechy, zapisuj si ich, fotografuj alebo iným spôsobom archivuj. Pomôžu Ti v čase stagnácie, keď sa Ti nebude dariť a pomôžu Ti pripomenúť si a obnoviť FLOW zážitok.